Motivasjonsliste for arbeidsgivere og ledere: Hvordan støtte ansatte før, under og etter graviditet og barsel?
For å få så mye som mulig ut av denne seksjonen anbefaler vi at du fullfører Fakta om infertilitet seksjonen først
Når den ansatte informerer om graviditeten
LEDERENS ROLLE:
Reager med støtte og glede. Gratuler på en oppriktig måte.
Signaliser tidlig at dere sammen skal finne en plan og avklare forventninger for hennes situasjon og stilling under graviditeten, i barselperioden og når den ansatte er tilbake på jobb.
Signaliser trygghet rundt de praktiske løsningene.
Unngå å uttrykke at praktiske løsninger for barselstiden og eventuelle tiltak, er belastende for deg eller virksomheten (vikarer, utsettelse av prosjekter, kostnader osv).
Dersom det er sannsynlig med sykefravær, omtal det på en forsvarlig og betryggende måte. Vær aktiv i dialogen med den ansatte for å finne de beste løsningene i arbeidshverdagen, for henne og virksomheten.
Ta initiativ til å diskutere løsninger og størrelsen på arbeidsevne om du ser at den ansatte strever. Forebygging kan være det beste for begge parter.
Vær tydelig på at du og bedriften ønsker å ha henne tilbake etter graviditet / permisjon. Dere ønsker og håper at hun skal ha lyst til, og glede seg til, å komme tilbake på jobb.
ARBEIDSGIVERS PRAKTISKE OPPFØLGING:
Sett opp et første møte for å snakke om arbeidsoppgaver, arbeidsmiljø og mulige tilpasninger.
Informer om rettigheter og støtteordninger. Sett deg inn i det som er gjeldende retningslinjer, lover og tariffer. For eksempel så kan det være forhandlet frem ordninger for ammefri i noen forbund som er bedre enn den norske loven. Sjekk ut og informer den ansatte slik at dere har de samme forventingene.
Støtte og forsikre den ansatte om at det praktiske virksomheten skal håndtere, løses av arbeidsgiver.
ARBEIDSTAKERS ANSVAR:
Informere om hvordan du har det og hva som kan være til hjelp.
Gi beskjed tidlig om behov for / ønsker om tilpasning.
Avklare forventinger til rollen / stillingen som eventuelt bør tilpasses.
Vær aktiv i dialogen med din leder. Det er ikke sikkert at det er tydelig hva dine forventninger er, og da er dialog det beste.
ARBEIDSGIVERS ANSVAR UNDER GRAVIDITET:
Kartlegg mulige risikofaktorer (stress, psykiske påkjenninger, nattarbeid eller krevende vaktplaner, ytre faktorer som tunge løft, fysiske situasjoner eller farlige stoffer).
Tilrettelegg arbeidsoppgaver eller gjør endringer om det er nødvendig.
Avklar om det er situasjoner i privatlivet som gjøre at arbeidssituasjonen kan bli preget og bør tas hensyn til.
Snakk om hvordan å best mulig ta vare på seg selv.
Følg opp med jevnlige samtaler – juster behov dersom situasjonen endrer seg.
Før barselpermisjon
OFFBOARDING-SAMTALE:
Gjør avtaler om overlevering av oppgaver og ansvar før barselpermisjonen starter. Når, hvordan og til hvem.
Avklar hvordan den ansatte ønsker å ha kontakt under barselpermisjonen. Skill gjerne på faglig oppdateringer/kurs, sosiale arrangementer og arbeidsrelatert løpende orientering. Avklar også om den ansette ikke skulle ønske å ha kontakt med arbeidsplassen.
Avklar tilganger til virksomhetens systemer i barselperioden. Hva har den ansatte lyst til å ha tilgang til, hva er det tilgang til / eller ikke.
Avklar forventninger til når den ansatte komme tilbake til sin stilling (ca. tidspunkt, stillingsinnhold og eventuelle ønsker fremover).
Avklar forventninger til lønns- og ansatte ordninger med de gjeldende retningslinjer.
Dersom bonus er en del av belønningssystemet, avklar forventninger og vær tydelig på hva som er virksomhetens retningslinjer for ansatte i barselpermisjon. Det kan være ulike forventninger og ulike argumentasjoner avhengig av hvilken type bonus som gjelder (resultat-/lojalitets-/års-/team-/bonus eller annet).
Etterspør tilbakemelding på hvordan tiden som gravid har vært. Om den ansatte har følt seg trygg, eller om det er situasjoner dere bør avklare før permisjon.
Ønsk opprinnelig lykke til og at alt skal gå som den ansatte ønsker seg
Avklar om det er noe på arbeidsplassen du som leder bør ta hensyn til, eller ivareta for den ansatte under barselperioden.
Under barselpermisjon
Følg den planen dere ble enige om fra offboarding-samtalen om kontakt og oppfølging.
Ha en åpen kanal og være tilgjengelig dersom den ansatte ønsker å stille spørsmål eller ta initiativ
Vær åpen for at situasjonen og forventningen til medarbeideren, kan endres seg underveis i permisjonen. Om det er noen forventninger som har endret seg fra den ansatte side, anbefale da at denne gir tydelig informasjon om nye ønsker, slik at dere kan justere kurs.